Wrzucam kilka zadań na zajęcia przedszkolne z wykorzystaniem kodeksu przedszkola. Poniżej kodeks:

1. Będę szanować wszystkich wokół siebie – kolegów, koleżanki, nauczycieli i dorosłych.
2. Będę mówić „proszę”, „dziękuję” i „przepraszam”, bo grzeczność to podstawa!
3. Będę słuchać, co mają do powiedzenia inni, i dzielić się swoimi pomysłami.
4. Będę dbać o zabawki, książki i wszystkie rzeczy, które mamy w przedszkolu.
5. Będę pomagać koleżankom i kolegom, gdy tego potrzebują.
6. Będę starać się być cierpliwy i nie krzyczeć, gdy coś nie idzie po mojej myśli.
7. Będę dbać o porządek w swoim miejscu i w sali przedszkolnej.
8. Będę dbać o swoje zdrowie – jeść zdrowo, myć ręce i dbać o higienę.
9. Będę uśmiechać się i cieszyć każdą chwilą w przedszkolu.
10. Będę starać się być odważny i nie bać się nowych wyzwań.

A teraz kilka praktycznych zadań do wykorzystania w przedszkolu:

„Kodeks Przedszkolaka w praktyce” – rysowanie plakatów
Dzieci rysują plakaty, na których przedstawiają, jak zachowują się w zgodzie z Kodeksem Przedszkolaka (np. pomagają sobie nawzajem, mówią „proszę”, „dziękuję”, dbają o porządek). Plakaty mogą zawierać rysunki ich przyjaciół, zabawki, oraz różne scenki z życia przedszkola.

„Bajka o Kodeksie” – stworzenie wspólnej opowieści
Nauczyciel zaczyna opowiadać bajkę, w której bohaterowie muszą przestrzegać zasad Kodeksu Przedszkolaka. Dzieci pomagają tworzyć dalszą część historii, dodając pomysły na to, jak bohaterowie rozwiązują konflikty, pomagają sobie nawzajem, dbają o porządek itd.

„Porządek w przedszkolu” – zabawa w sprzątanie
Dzieci uczą się, jak ważne jest dbanie o porządek w przedszkolu. Zadaniem jest posprzątanie sali zgodnie z Kodeksem, po czym dzieci opowiadają, co zrobiły, by pomóc w utrzymaniu czystości.

„Przyjaciele w Bullerbyn” – zabawa w rolę
Wykorzystując Kodeks Przedszkolaka, dzieci odgrywają scenki z codziennego życia, w których muszą przestrzegać zasad, takich jak pomaganie sobie nawzajem, dzielenie się zabawkami, bycie cierpliwym.

„Zabawa w sklep” – używanie słów grzecznościowych
Dzieci bawią się w sklep, gdzie muszą używać słów grzecznościowych, takich jak „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” podczas robienia zakupów (np. wybieranie zabawek, proszenie o pomoc). Nauczyciel przypomina, jak ważna jest grzeczność w codziennych sytuacjach.

„Poszukiwanie skarbu” – praca w grupach
Dzieci są podzielone na grupy, a każda grupa dostaje kartkę z zadaniem do wykonania, np. posprzątać zabawki w sali, znaleźć 5 rzeczy, które pasują do zasady „dbanie o porządek”. Wspólnie rozwiązują zadania, przestrzegając zasad współpracy i wzajemnej pomocy.

„Ogródek przedszkolny” – zadanie o zdrowiu
Dzieci uczą się o zdrowych nawykach: jedzeniu owoców i warzyw, myciu rąk, dbaniu o higienę. Każde dziecko „sadzi” na kartce papieru swoje ulubione zdrowe jedzenie, a następnie opowiada, jak dba o swoje zdrowie i jak przestrzega zasad Kodeksu.

„Chwila ciszy” – ćwiczenie cierpliwości
Dzieci biorą udział w ćwiczeniu, które pomaga im ćwiczyć cierpliwość i spokój. Siadają w kręgu i wykonują „chwilę ciszy”, podczas której muszą skupić się na oddechu i być spokojni. Po ćwiczeniu rozmawiają o tym, jak ważne jest bycie cierpliwym.

„Rysujemy nasze zasady” – kreatywne wyrażenie Kodeksu
Dzieci rysują swoje ulubione zasady z Kodeksu Przedszkolaka na dużych kartkach papieru, a następnie opowiadają, dlaczego ta zasada jest dla nich ważna i jak ją stosują na co dzień.

„Wielka przyjaźń” – gra zespołowa
Dzieci biorą udział w grze, w której muszą współpracować, przestrzegać zasad fair play, pomagać sobie nawzajem i rozwiązywać zadania w duchu przyjaźni. Gra może polegać na wykonaniu różnych zadań wymagających współpracy, takich jak budowanie wieży z klocków czy przeprowadzanie piłki przez tor przeszkód.

Autorka bloga
Cześć! Mam na imię Ania i jestem mamą dwóch urwisów, którzy codziennie udowadniają mi, że kawa nie jest wcale tak ważna jak wygrana w „kto krzyczy głośniej”. Zawodowo przedszkolanka i nauczycielka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *